Inkvizice

20. dubna 2006 v 11:26 | Roxy |  Čarodějnictví
Inkvizice
Kladivo na čarodějnice, a počátky stíhání
Jako velký začátek honu na čarodějnice odstartovalo vydání pověstné buly Summis desiderantes affectibus roku 1484 papežem Innocencem VIII. V této bule byl kanonicky vymezen pojem čarodějnictví a na základě jí se také vše odehrávalo. Podle ní tedy znamenalo čarodejnictví jev výrazné hereze (pozn.: hereze = tzv. bludařství, církevně vzato názor křesťana odporující jednomu nebo více dogmatům tehdejší společnosti, /dogma = přesně definovaná církevní "pravda"/).
Poté byla roku 1487 vydána dominikána (H. Institoris aj. Sprenger) pověstná kniha Malleus maleficarum, u nás známá pod názvem "Kladivo na čarodějnice", jenž byla velice podrobným rozdělením předcházející buly, stojí v ní, kterak, jak a podle čeho se mohou podezřelé osoby stíhat a zapomenuty nebyly ani soudní procesy s nimi. Netřeba připomínat, že tato kniha vznikla za přispění zvrhlé lidské fantasie, podobně jako plno dalších, podzěji vydaných. Touto knihou se hájili inkvizitoři snad ve všech zemích, jelikož ji považovali za svou "bibli". Z Kladiva na čarodějnice byly poté odvozovány další knihy (např. Guaccio z r. 1608 aj.). Vzorem pro tuto nechvalně známou knihu byl spis Directorium inquisitorum z roku 1376 sepsaná dominikánem N. Eymericem z Gerony.
Byla ustanovena hlavní instituce, jakési centrum inkvizitorů a inkvizice samotné. Říkala si "svatá inkvizice", ustanovená byla už roku 1231 papežem Řehořem IX. Její cíl byl jasný - pronásledovat a trestat tzv. hereticy, neboli kacíře, a její "právo" bylo takřka neomezené, inkvizitoři si přivlastnili doslova právo nad životy ostatních a co hůř, občas byly i uznáváni jako jediná pravda Boží. "Svatá inkvizice" se zpočátku zaměřovala hlavně na vyhlazování kacířských sekt, a byla ustanovena celkově k obraně víry, takže tím pádem nevzbuzovala nedůvěru u občanů. Ta se stejně časem obrátila proti nim. Oběti končily většinou na hranici.
Inkvizice byla poprvé zrušena Napoleonem I až roku 1808, ale o 6 let později ji papež Pius VII ve Francii znovu zavedl. V Čechách byla inkvizice zavedena už roku 1318.
Hlavním důvodem zatýkání bylo tzv. "crimen magiae", neboli zločin magie, kde se předpokládalo, že čarodějnice na základě magických praktik škodily všeobecně ostatním lidem. Jako východiskem zde bylo bráno v úvahu to, že je člověk za pomoci černomagických praktik schopen spojit se s ďáblem, který mu slouží do vypršení paktu. Paktem nazýváme smlouvu mezi oběma stranami. Čarodějnictví a pakt s ďáblem podle všeho patřili neodlučitelně k sobě, a proto se také podle toho jednalo. Zřetel byla brána mimojiné i na některé výroky z bible - např. "Čarodějnice neponecháš na živu" atd, což ještě více utužovalo potřebu se jich zbavovat a vneslo to do podvědomí lidí mnohdy nesprávný obrázek o dané věci.
Už samotné popírání faktu, že čarodějnice existují vedlo k podezření. Kdo se například nechal veřejně slyšet, že popírá to, na čem inkvizice stavěla, už byl v jejích očích pokládán za někoho, kdo jí chce škodit a tudíž za někoho, kdo se čarodějnictví věnuje a snaží se to za těmito výroky skrýt. Boj za správnou věc nenabíral konce.
Boj proti čarodějnicím a kacířům
Mezi první, kteří proti čarodějnictví vystupovali, byl již roku 900 Canon Episcopi, který prohlašoval, že biskupové mají dbát na to, aby jejich věřící nebyli ohrožování temnými silami a nabádal je samotné k boji proti nim bojovali, většinou formou oddanosti církvi. /Což na první pohled trošku bije do očí, aspoň z mého pohledu /.
Čarodějnictví bylo spojováno především s ženami. Někdy se čarodějnicím říkalo strigy.ní za účelem přiznání
Nejprve bylo nucené přiznání samotnou církví zakázáno, ovšem zandlouho se prosadil názor - když to nejde po dobrém, tak to půjde po zlém. Všeobecně inkvizice prohlašovala, že člověk, je-li mučen, v bolestech nedokáže lhát. Tento názor samozřejmě podporovali, neboť se oběti většinou přiznaly, ….. logicky, i když s tím, kvůli čemu jsou mučeny neměly nic společného.
Než toto přišlo a všeobecně bylo mučení za účelem přiznání povolené, tak se to obešlo tzv. ordáliemi. V praxi to znamenalo, že Bůh sám měl posoudit a rozhodnout, zda obžalovaný má s ďáblem něco společného. Tak například - žena obviněná z čarodějnictví byla tedy svázána a položena na vodu. Pokud klesla ke dnu a utopila se, ptoom byla nevinná. Pokud zůstala plavat na hladině (věřilo se totiž, že voda nepřijme nic duchovně nečistého), vylovili ji a šli rovnou ke hranici, kde ji upálili.
Protože byla biskupská církev jako taková v boji proti kacířům nedůsledná, byla pravomoc inkviziční papežem Innocencem IV r. 1248 zčásti přenesena na dominikány, kteří se v boji s tzv. temnými silami osvědčili. Roku 1252 byla inkvizice dominikánům předána docela.
Jak to probíhalo…
Zpočátku byl boj formou aktivního hledání kacířů. Pověřený inkvizitor svolal určitý počet lidí a oznámil jim, aby mu v rozmezí 6-12ti dnů přinesli informace o tom, kde se kdo vyskytuje a co kdo dělá. Tedy byly pověření lidé posláni do terénu a hledali a špehovali.
Byla ovšem také vyhlášena tzv. "lhůta omilostnění", kde do 40ti dnů byly lidé sami vyzváni, aby se daní kacíři dobrovolně přihlásili a zřekli se svých hříchů. Po uplynutí této doby byli kacíři souzeni. Přiznání se obvykle docházelo mučením (neboli torturou). Užívalo se při tom nejrůznějších pomůcek - skřipců, palečnic, "španělských bot", pálení ohněm, nalévání vody do úst (později přešla voda v roztavené olovo), zavěšování viníků za ruce se zátěží atd…………toto všechno záviselo už na fantasii samotných inkvizitorů. Mučení samotné předepsal Innocenc IV a papež Kliment IV ho potvrdil.
Mučení se mohlo opakovat jen třikrát, ale to bylo obcházeno tím, že mohlo trvat neomezeně dlouho a mohlo být přerušováno. Tedy inkvizitoři sami neřekly, že se končí, ale že se mučení odkládá na neurčito. Museli být na místě nejméně dva svědci, obažalovaný neměl právo znát jejich jména, kteří vše dosvědčovali (samozřejmě zde hrálo logicky velkou roli úplatkářství).
Další metodou usvědčování bylo samotné udávání mezi jednotlivými čarodějnicemi, tedy že jedna řekla, že tu druhou viděla na sabatu. Po přiznání šli oběti ihned k upálení (podle svých hříchů na pomalém nebo prudkém ohni). odezření….
Podezřelá byla například osoba, která nechodila pravidelně do kostela, nebo naopak, chodil-li tam dotyčný až příliš pravidelně - už i to bylo podezřelé, dále byla (beze srandy) podezřelá starší žena, která žila sama a měla doma pověstného černého kocoura, a tak dál. Opravdu takovýchto "znaků" byla spousta. Mnohdykrát končili na hranici i sami inkvizitoři - jelikož byli udáni. ůběh přiznání….
Celkově když byla oběť přivedena před inkvizici a měla se doznat, vypadalo to následovně - nejprve byla zastrašována ukázkou mučících nástrojů. Pokud se nepřiznala, bylo jí domlouváno, a pokud se ani tehdy nepřiznala, nastalo samotné mučení. Co je zajímavé - během mučení nepadaly žádné slovní narážky a dokonce to i vypadalo, že je oběti samotné inkvizice líto. Během mučení jí bylo předčítáno z bible a obvykle vlídným hlasem kněze domlouváno./dle mého to mělo psychologický podtext/.
Téměř všichni mučení se přiznali ke všemu, co od nich inkvizitoři chtěli slyšet. Obvyklé bylo i to, že se na těle dotyčného hledlo nějakých podezřelých znamének, bylo za pomoci bodátek vyhledáváno necitlivé místo, protože se věřilo, že právě z tohoto podezřelého místa je vysávána krev nějakým démonem. Takovýmto místům se říkalo všeobecně "ďábelské pečeti".
Mnohdy byly nabádány samotné děti k tomu, aby šli a udávaly, neboť se všeobecně věřilo, že dítě nedokáže lhát. Pokud tedy nějaké dítě na někoho ukázalo (na popud svých rodičů většinou), daná osoba měla pramalou šanci na svou obhajobu.
Další zajíavostí bylo například to, že pokud byla oběť zproštěna obvinění (vykoupila se, nebo i jinak), ještě to neznamenalo, že inkvizičnímu procesu unikla - daný člověk totiž musel každý den chodit "od snídaně do oběda a od oběda do večeře" k vratům inkvizičích domů, a tam musel vždy celý den stát, a čekat, kdyby náhodou proti němu bylo nalezeno nějaké obvinění. Dále byl propuštěný nabádán, aby v případě, že bude mít sebemenší černé myšlenky, se šel hned udat… /jak nelogické /.
Hlavním proviněním bylo tzv. rouhání, neboli zříkání se Boha samotného.
U nás probíhalo nejvíce procesů v Losinách na Šumpersku za aktivní účasti vyšetřovatele J.F.Bobliga, který toto rozšiřoval převážně kvůli své ziskuchtivosti, a připravil o život celou stovku nevinných lidí, mimojiné i šumperského děkana a kněze.
 


Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 aleksandra aleksandra | E-mail | Web | 23. dubna 2006 v 0:05 | Reagovat

stupidita našich lidských mozků...:o)

2 Juli Juli | E-mail | 1. června 2006 v 8:59 | Reagovat

Těch knězů měli upálit!Hnusáků!!!!!!!!!

3 čaroděj čaroděj | 21. srpna 2006 v 12:26 | Reagovat

my čarodějové sme nezapoměli!

a i když se za nemstíme pamatujeme si to!

4 Witch Witch | 2. září 2006 v 17:15 | Reagovat

Souhlasím s čarodějem...

5 Kirree Kirree | E-mail | 26. října 2006 v 13:03 | Reagovat

Byli to blázni

6 Elevis Elevis | 13. ledna 2007 v 20:43 | Reagovat

inkvize ... vec kterou nikdy krestanstvi neodpustim, a dodnes se k tomu verejne nepriznali a neuznali svou chybu,ach ta hrdost ...bylo upaleno obeseno a umuceno kolem 9 milionu lidi a malo kdo z nich mel vubec poneti co to je to carodejnictvi za ktere jsou zabijeni, hlavne ze se cirkev zbavila vsechn nepohodlnych lidi

7 malydemon malydemon | 2. února 2007 v 0:07 | Reagovat

vsechno pochazi z nevyspelych mozecku,co prisli k moci a neumeli s ni zachazet. A ze strachu z chytrejsich,hezcich nebo mocnejsich,pachali tyhlety jatka-cirkev si tim vydobyla vetsiho respektu v poddanstvi nez panovnici. A mnohdy nebo spis vetsinou byli spolu propleteni,a za vsim byl jen zisk!!!!!!!!!!!!         DO PEKLA S NIMI SE VSEMI!  nevedomiiii co se ohaneji silou slova a majetku!    HNUS!

8 lobo lobo | 9. března 2007 v 18:01 | Reagovat

nikdo nebude urážet satanovi posli pamatujte si kdo se vleče neuteče

9 Jířa Jířa | 29. května 2007 v 12:19 | Reagovat

Ahoja,nechci někoho urážet a vymlouvat někomu co si myslí nebo v co věří,ale myslím si,že křesťansví je špatné,pořád si hrají na samé dobrotince a tak a přitom jsou to oni,kdo způsobili velké hříchy,nemluvím pouze o čarodějnicích,ale také např. o křižáckých výpravách a tak....je to však můj názor....p.s.máš to tu hezké.....čmuk

10 čarodejka Agnes čarodejka Agnes | E-mail | 9. června 2007 v 22:03 | Reagovat

Bylo to fakt hnusný jak se s lidičkama zacházelo a navic se praktivcky nemohli bránit a to mučeni to je fakt šilený.Lidstvo je prostě strašně omezené,hned odsoudí všechno čemu nerozumí ,nechapou nebo se jim to prostě a jednoduše nelíbí.

11 hans hans | 3. srpna 2007 v 1:29 | Reagovat

a este to nekonci ;-) vemte si novodobe krizove vypravy US a pridruzenych katolickych fanatiku..za ziskem,za sirenim krestanstvi a krestanskych hodnot..kdo ze to tvrdil,ze historie se neopakuje... G.W.Torquemada

12 otazník otazník | E-mail | 9. října 2007 v 8:21 | Reagovat

koho zajima toto tema vice, tomu doporucuju navstvit nebo si sehnat prednasky Sociologie carodejnice prof. Striteckeho na MU v Brne

13 Sabriel666 Sabriel666 | E-mail | Web | 19. října 2009 v 19:56 | Reagovat

Podle mě byla inkvizice jen nástrojem, který měl odstranit ty, kterých se církev bála. Podle mého názoru čarodějinice byly obyčejné ženy, které se vyznaly v lékařství, nebo měli jen svoje vlastní názory...

14 Sabriel666 Sabriel666 | E-mail | Web | 19. října 2009 v 19:57 | Reagovat

[11]: Přesně, G.W.Torquemada byl sadistický fanatik, který neznal slovo čest...:-/

15 Christina Christina | 14. září 2013 v 3:56 | Reagovat

Ahoj jsem krestanka ale nesouhlasim s jednanim ve stredoveku s lidmi vubec to ale nema co spolecneho s Bohem on nikoho nenavadi atd . dal kazdemu z nas moozek nechtel aby jsme byli roboti ! bouzel to melo a ma takovy dopad oni si svuj trest odpikavaji ale neplette si tyhle ciny nemaji co spolecnyho s Bohem !!!!!
On je milosrdny spravedlivy necini rozdilu mezi nami ..
Ted si rikas jo tak proc je ve svete tolik zla ??
Ano je a to proto ze pohrdame Bohem a zijeme v marnosti tim padem si sami pod sebou rezeme vetev !!!
Ale to neznamena ze se nemuzeme k nemu obratit a poprosit o odpusteni on nam muze a CHCE pomoci jen mu to musis dovolit ji.nak On sam se ti michat do zivota nechce pokud ho o to nepozadas !
Clovece peklo je realne ! opravdu tam chces skoncit ? ;)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.